Prinášame Vám rozhovor s jedným zo spoluzakladateľov značky CARNEO Petrom Podolanom, ktorý stojí za touto etablovanou slovenskou značkou smart hodiniek a ďalšieho smart príslušenstva.
Čo vás priviedlo k založeniu vlastnej značky so smart hodinkami?
Spolu s kolegami sa už dvadsať rokov pohybujeme v oblasti distribúcie informačných technológií a spotrebnej elektroniky. Môžem povedať, že v tomto smere máme veľa cenných skúseností, či už s prieskumom trhu, teda potrebami zákazníkov, a taktiež máme množstvo vedomostí a kontaktov na strane výroby. Kvalita produktov a spokojnosť zákazníkov je pre nás na prvom mieste, preto sme prišli s ambicióznym nápadom - založiť značku, ktorá by reagovala na aktuálne trendy a inovácie v oblasti smart technológií.
Tento nápad sme zobrali naozaj seriózne a v roku 2009 sme uviedli na trh prvý produkt značky Carneo, inovatívny robotický vysávač. Možno si aj vy spomínate, že práve robotické vysávače boli v tom čase na vzostupe, pretože ľuďom sa, pochopiteľne, páčilo, že im to môže zjednodušiť domáce práce a upratovanie. Skvelá príležitosť sa naskytla, keď sa na svetových fórach začali objavovať produkty kategórie wearables, to nás viedlo k rozšíreniu portfólia a výroby nositeľnej smart elektroniky.
Ako dlho vám trvalo vybudovanie úspešnej značky?
Začiatky bývajú vždy náročnejšie, na tom sa asi zhodneme. Rok 2015 bol pre nás veľmi významný, nakoľko sme uviedli na trh prvé smart hodinky, fitness náramky a ďalšie produkty. Vytváranie našich prvých produktov nás stálo veľa času a energie. Pri akomkoľvek cieli je podstatná sústredenosť a vytrvalosť, preto sme si naše ciele neustále pripomínali, čo nás poháňalo vpred. Hlavnými kritériami, ktoré zohľadňujeme pri našich produktoch sú dostupnosť, inovácia a kvalita.
V čom sú vaše hodinky špeciálne a čím sa líšia od konkurencie?
Keďže sme slovenská značka a pohybujeme sa na trhu Európskej únie, museli sme zobrať do úvahy 3 dôležité kritériá. Zákazníci vždy citlivo vnímajú kvalitu produktu, technickú podporu a v neposlednom rade ich cenu. Práve preto sme sa rozhodli ísť vlastnou cestou, aby sme boli schopní naplniť očakávania zákazníkov vo všetkých 3 aspektoch.
Predtým, ako uvedieme na trh nejaký produkt, musíme si byť stopercentne istí, že prešiel viacstupňovým testovaním najskôr hardvéru (zariadenie) a potom softvéru (program zariadenia), aby sme zabezpečili lokalizáciu do našich jazykov a kompatibilitu s aplikáciou.
Vývoj aplikácie bol pre nás mimoriadne dôležitý, nakoľko zjednocuje funkcie a podáva užívateľovi veľa užitočných informácií. Podobné aplikácie z “čínskeho” trhu boli pre nás nedostačujúce, takže sme zvolili vlastný nový smer a vytvorili sme našu jedinečnú aplikáciu, ktorá obsahuje všetky dôležité funkcie. Výhodou je prehľadná prezentácia dát, ktorú naši programátori pravidelne vylepšujú a pridávajú aktualizácie a dálšie funkcie. V tejto oblasti sme sa totiž rozhodli kráčať s dobou a inovovať.
Používateľov čakajú okrem inovatívnych funkcií aj bezplatné aktualizácie. Našou silnou stránkou je aj kvalitný servis. Zákazníci určite ocenia poskytovanie technickej podpory, v rámci ktorej im naši technici ochotne poradia napríklad s nastavením hodiniek, slúchadiel či iných produktov. Zároveň poskytujeme záručný a pozáručný servis, náhradné diely a veľa ďalšieho.
Tretím aspektom je cenová dostupnosť. Zameriavame sa na budovanie značky a spokojnosť zákazníka, pretože vieme, že u ostatných lacných značiek je takýto prístup veľmi zriedkavý. U lacných značiek zákazník nemôže počítať s originálnym softvérom v slovenskom jazyku a podpornými službami, aj keď na prvý pohľad môžu byť produkty podobné.
Stretli ste sa vo svojej práci s niečím nezvyčajným, čo vám zmenilo pohľad na prácu?
Nespomínam si na nič zásadné, no je normálne, že sa počas praxe veľakrát stretávate aj s neúspechmi. Ani my nie sme výnimkou, avšak dôležité je správne vyhodnotiť chyby a urobiť potrebné korekcie, aby sa to viac neopakovali. Z tohto pohľadu sme teda v určitých prípadoch zmenili svoj názor na danú vec, aj keď sme boli na začiatku presvedčení o opaku. Ako som už povedal, dôležité je zbierať a následne zhodnotiť informácie, aby sme mohli vykonať správnu korekciu a nestáť na mieste. Pre tím ľudí, ktorí stoja za značkou CARNEO je dôležité kráčať s novodobými trendmi a neustále sa usilovať o zlepšenie.
Vedeli by ste si predstaviť spoluprácu s komplementárnou značkou, napr. značkou mobilného telefónu či iného zariadenia, ktoré spolupracuje s vašimi produktami?
V prípade hodiniek, náramkov, ale aj bluetooth slúchadiel a reproduktorov je pre nás veľmi dôležité udržiavať kompatibilitu produktov so všetkými značkami mobilných telefónov a ich platforiem. Samozrejme, počítame s postupným rozširovaním, teda pripájaním komplementárnych zariadení. Tie môžu poskytovať komplementárne dáta, ktoré hodinky nedokážu merať. Ide napríklad o inteligentnú váhu či softwarové platformy s kalorickými hodnotami jedál a ďalšie. Máme mnohé nápady kam posunúť užívateĺskú skúsenosť a užitočnosť produktov značky CARNEO.
Čo by ste si priali dosiahnuť v budúcnosti? Aké sú vaše obchodné aj osobné ciele?
Možno to pre mnohých vyznie ako klišé, ale chceli by sme mať čo najviac spokojných zákazníkov, ktorí budú naše produkty vnímať tak, ako ich vnímame my - inovatívne, kvalitné a cenovo dostupné smart technológie. Tiež sa za tým skrývajú nejaké čísla, podiely na trhu a expanzia na ďalšie trhy. Nechcem však čitateľov zaťažovať a nudiť číslami. :) Momentálne sa pohybujeme v stredoeurópskom priestore – okrem Slovenska sa značka CARNEO postupne etabluje aj v Čechách. Radi by sme sa posunuli aj na nové európske trhy.
Verím, že sa nám spolu s kolegami podarí ďalej rozvíjať, budovať značku CARNEO a prinášať ďalšie technologické novinky. To je zároveň mojím osobným cieľom a úspechom, ktorý by som chcel dosiahnuť.